MA
Audetat Voirol, Marie-Claude
Affiliation entities
| Title | Published in | Access level | OA Policy | Year | Views | Downloads | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Learning-by-concordance approach in health professions education : a scoping review | Perspectives on medical education | 2025 | 7 | 2 | |||
| Qualitative descriptive analysis of clinical case presentations : a pilot study on the importance of moving from intuition to educational action in supervision | Creative education | 2025 | 48 | 43 | |||
| Former les médecins de demain : Intégrer la pédagogie médicale dès le cursus universitaire | Congrès International Francophone de Pédagogie des Sciences de la Santé (CIFPSS) – Société Internationale Francophone d'Education Médicale (SIFEM) 2025 | 2025 | 35 | 46 | |||
| Community pharmacists’ practices and clinical reasoning towards hospital discharge prescription : a study using simulations and retrospective think-aloud methodology | International journal of clinical pharmacy | 2025 | 9 | 14 | |||
| Clinical supervision and feedback in Indianoceany medical education : the challenge of socio-cultural interactions | International journal of medical education | 2025 | 9 | 3 | |||
| Construction of the Illness Script of COVID 19: What an Unsettled Learning Curve! | Health | 2025 | 13 | 10 | |||
| Une approche ethnographique pour identifier les trois axes essentiels à l’acquisition de l’autonomie dans les activités professionnelles confiable prégraduée | Congrès International Francophone de Pédagogie en Sciences de la Santé | 2024 | 90 | 96 | |||
| A graphical model to make explicit pharmacist clinical reasoning during medication review | Research in social & administrative pharmacy | 2024 | 100 | 39 | |||
| COVID-19 : comment les médecins de famille dans la communauté ont-ils construit le script clinique de cette maladie au moment de la pandémie ? | Pédagogie médicale | 2024 | 138 | 24 | |||
| Interventions for undergraduate and postgraduate medical learners with academic difficulties: A BEME systematic review update: BEME Guide No. 85 | Medical teacher | 2024 | 66 | 0 | |||
| Physicians’ perceptions and experiences regarding leadership : a link between beliefs and identity formation | Journal of healthcare leadership | 2024 | 90 | 90 | |||
| Cercles de qualité pédagogique (CQP) : une recherche-action visant à optimiser la formation des cliniciens enseignants en cabinet | Pédagogie médicale | 2024 | 137 | 1 | |||
| Quels sont les défis et les enjeux d’une implantation des activités professionnelles confiables dans les études prégraduées? Expériences et perspectives de recherche | 9e Forum international francophone de pédagogie des sciences de la santé | 2023 | 75 | 0 | |||
| Formative assessments during COVID-19 pandemic: an observational study on performance and experiences of medical students | MedEdPublish | 2023 | 97 | 195 | |||
| Intentions pédagogiques et perceptions d’un dispositif de formation médiatisée : analyse de réception médiatique d’un MOOC à visée professionnalisante | Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire | 2023 | 184 | 181 | |||
| Association between burnout and stigma in physicians | PloS one | 2023 | 144 | 160 | |||
| French-speaking Swiss physician’s perceptions and perspectives regarding their competencies and training need in leadership and management: a mixed-methods study | BMC health services research | 2023 | 79 | 106 | |||
| Development of complex pedagogical competencies and reflexivity in clinical teachers via distance learning: a mixed methods study | Medical education online | 2023 | 139 | 37 | |||
| Favoriser le développement du raisonnement clinique des étudiants en médecine : une démarche d’amélioration | Pédagogie médicale | 2023 | 262 | 3 | |||
| Pandémie Covid-19 et études médicales : soutenir les étudiant·e·s et leur faire confiance | Revue médicale suisse | 2022 | 286 | 73 | |||
| Evaluation après deux années d’implantation des activités professionnelles confiables dans les stages prégradués à la Faculté de médecine de Genève | Congrès International Francophone de Pédagogie en Sciences de la Santé | 2022 | 56 | 0 | |||
| Superviser un-e étudiant-e au cabinet du médecin généraliste, quels enjeux? | Primary and hospital care | 2022 | 249 | 72 | |||
| Clinical reasoning in dire times. Analysis of cognitive biases in clinical cases during the COVID-19 pandemic | Internal and emergency medicine | 2022 | 368 | 190 | |||
| Métaphores : une porte d’entrée pour accéder à la richesse du raisonnement clinique des médecins généralistes | Pédagogie médicale | 2022 | 357 | 3 | |||
| A GP’s clinical reasoning in the context of multimorbidity: beyond the perception of an intuitive approach | Family practice | 2022 | 297 | 2 | |||
| Comment l’enseignement à distance peut-il promouvoir le développement de compétences pédagogiques complexes et de réflexivité auprès des clinicien-nes enseignant-es ? | Congrès International Francophone de Pédagogie en Sciences de la Santé | 2022 | 227 | 498 | |||
| Management of residents in difficulty in a Swiss general internal medicine outpatient clinic: Change is necessary! | PLOS ONE | 2021 | 276 | 176 | |||
| Understanding the clinical reasoning processes involved in the management of multimorbidity in an ambulatory setting: study protocol of a stimulated recall research | BMC Medical Education | 2021 | 438 | 150 | |||
| La participation à un MOOC sur la supervision du raisonnement clinique s'accompagne-t-elle d'une amélioration de la perception du niveau de compétences des participant-es ? | Congrès annuel de la Société Internationale Francophone d'Education Médicale (SIFEM) | 2021 | 288 | 494 | |||
| Design Bioethics, Not Only as a Research Tool but Also a Pedagogical Tool | The American Journal of Bioethics | 2021 | 221 | 134 | |||
| Multimorbidity and clinical reasoning through the eyes of GPs: a qualitative study | Family medicine and community health | 2021 | 275 | 165 | |||
| Cercle de qualité pédagogique : un nouvel outil pour les clinicien∙ne∙s enseignant∙e∙s en médecine ambulatoire | Revue médicale suisse | 2021 | 345 | 229 | |||
| How Can We Raise Awareness of Physician's Needs in Order to Increase Adherence to Management and Leadership Training? | Journal of Healthcare Leadership | 2021 | 235 | 82 | |||
| Medical students' perceptions and coping strategies during the first wave of the COVID-19 pandemic: studies, clinical implication, and professional identity | BMC medical education | 2021 | 325 | 346 | |||
| Serious game training in medical education: potential to mitigate cognitive biases of healthcare professionals | Diagnosis | 2021 | 337 | 187 | |||
| Understanding GPs' clinical reasoning processes involved in managing patients suffering from multimorbidity: A systematic review of qualitative and quantitative research | International Journal of Clinical Practice | 2021 | 331 | 154 | |||
| Multimobidité et raisonnement clinique à travers les yeux des médecins généralistes : une étude qualitative exploratoire | Congrès annuel de la Société Internationale Francophone d'Education Médicale (SIFEM) | 2021 | 435 | 480 | |||
| Innover pour comprendre l'inconnu : recherche sur la pandémie de Covid-19 en médecine de famille | Revue médicale suisse | 2021 | 288 | 133 | |||
| Clinical reasoning and COVID 19 pandemic: current influencing factors Let us take a step back! | Internal and Emergency Medicine | 2020 | 351 | 106 | |||
| Formalisation de la supervision de l'apprentissage du raisonnement clinique | La Revue de médecine interne | 2020 | 396 | 3 | |||
| Training junior faculty to become clinical teachers: The value of personalized coaching | Medical Teacher | 2020 | 396 | 284 | |||
| Intolérances alimentaires et supervision de votre étudiant/interne : par où commencer ? | Revue médicale suisse | 2020 | 410 | 166 | |||
| COVID-19: How to Reduce Some Environmental and Social Impacts? | Annals of Global Health | 2020 | 325 | 186 | |||
| Transition vers une formation à distance pour les professionnels de santé en temps de COVID-19 : du scénario pédagogique à une analyse SWOT | Pédagogie médicale | 2020 | 332 | 133 | |||
| Face à l'incertitude : humilité, curiosité et partage | Pédagogie médicale | 2020 | 305 | 255 | |||
| Perceptions of Clinical Supervision in Ambulatory Settings: Do Supervisee and Supervisors See Eye to Eye? | Creative Education | 2020 | 429 | 299 | |||
| Online Synchronous Clinical Communication Training During the Covid-19 Pandemic | Advances in Medical Education and Practice | 2020 | 293 | 126 | |||
| Clinicians or teachers – why not both? Expanding the comfort zone of Swiss clinical teachers in private practice | Swiss Medical Weekly | 2020 | 329 | 144 | |||
| Medical students as feedback assessors in a faculty development program: Implications for the future | Medical Teacher | 2020 | 395 | 844 | |||
| Comment formaliser la supervision de l'apprentissage du raisonnement clinique | La Revue de médecine interne | 2019 | 472 | 3 | |||
| Faculty development program evaluation: a need to embrace complexity | Advances in Medical Education and Practice | 2019 | 551 | 248 | |||
| A Scoping Review of Physicians' Clinical Reasoning in Emergency Departments | Annals of Emergency Medicine | 2019 | 547 | 803 | |||
| Interventions for undergraduate and postgraduate medical learners with academic difficulties: A BEME systematic review: BEME guide no. 56 | Medical Teacher | 2019 | 611 | 11 | |||
| Just-in-time faculty development: a mobile application helps clinical teachers verify and describe clinical reasoning difficulties | BMC Medical Education | 2019 | 423 | 183 | |||
| Comment enrichir la supervision d'un stagiaire en cabinet avec un mobile ? | Revue médicale suisse | 2019 | 469 | 155 | |||
| Understanding and Promoting Clinical Reasoning in Chronic and Multimorbid Conditions: A Call for GPs and Healthcare Professionals | Health | 2019 | 736 | 245 | |||
| Tout ce que vous avez toujours voulu savoir sur l'évaluation de votre étudiant en cabinet | Revue médicale suisse | 2018 | 449 | 3 | |||
| A medical student in private practice for a 1-month clerkship: a qualitative exploration of the challenges for primary care clinical teachers | Advances in Medical Education and Practice | 2018 | 799 | 231 | |||
| Superviser l'apprentissage du raisonnement clinique | Comment (mieux) superviser les étudiants en sciences de la santé dans leurs stages et dans leurs activités de recherche ? | 2018 | 591 | 9 | |||
| Aider les étudiants en difficulté | Comment (mieux) superviser les étudiants en sciences de la santé dans leurs stages et dans leurs activités de recherche ? | 2018 | 651 | 7 | |||
| Les Massive Open Online Course (MOOC) sont-ils une méthode utile en pédagogie médicale ? Éléments de réponse avec l'exemple du MOOC-Processus de raisonnement clinique | Pédagogie médicale | 2018 | 526 | 2 | |||
| Intervenir auprès des étudiants en difficulté de raisonnement clinique | Comment (mieux) superviser les étudiants en sciences de la santé dans leurs stages et dans leurs activités de recherche ? | 2018 | 409 | 3 | |||
| How well are Swiss French physicians prepared for future practice in primary care? | BMC Medical Education | 2018 | 538 | 240 | |||
| Medical students' professional identity development from being actors in an objective structured teaching exercise | Medical Teacher | 2018 | 562 | 644 | |||
| An Expanded Conceptual Framework of Medical Students' Primary Care Career Choice | Academic medicine | 2017 | 1,017 | 689 | |||
| Content and conceptual frameworks of psychology and social work preceptor feedback related to the educational requests of family medicine residents | Patient education and counseling | 2017 | 542 | 0 | |||
| Diagnosis and management of clinical reasoning difficulties: Part II. Clinical reasoning difficulties: Management and remediation strategies | Medical Teacher | 2017 | 620 | 5 | |||
| From intuition to professionalization:a qualitative study about the development of teacher identity in internal medicine senior residents | International Journal of Health Education | 2017 | 575 | 2 | |||
| Is there a way for clinical teachers to assist struggling learners? A synthetic review of the literature | Advances in medical education and practice | 2017 | 608 | 361 | |||
| Diagnosis and management of clinical reasoning difficulties | 2017 | 639 | 4 | ||||
| Diagnostic et prise en charge des difficultés de raisonnement clinique. Guide AMEE no 117 (version courte). Première partie : supervision du raisonnement clinique et diagnostic pédagogique | Pédagogie médicale | 2017 | 777 | 784 | |||
| Diagnosis and management of clinical reasoning difficulties: Part I. Clinical reasoning supervision and educational diagnosis | Medical Teacher | 2017 | 757 | 6 | |||
| Les difficultés de raisonnement clinique | Démarche clinique : raisonnement clinique, examen physique, entrevue médicale | 2017 | 663 | 6 | |||
| Diagnostic et prise en charge des difficultés de raisonnement clinique. Guide AMEE n° 117 (version courte) Seconde partie : gestion des difficultés et stratégies de remédiation | Pédagogie médicale | 2017 | 668 | 594 | |||
| Comment enseigner le raisonnement clinique : un fascinant travail de détective.. | Revue médicale suisse | 2017 | 948 | 915 | |||
| Un professionnel de santé qui résout efficacement les problèmes: le raisonnement clinique | Comment (mieux) former et évaluer les étudiants en médecine et en sciences de la santé ? | 2016 | 1,076 | 1,889 | |||
| A teaching skills assessment tool inspired by the Calgary-Cambridge model and the patient-centered approach | Patient education and counseling | 2016 | 751 | 16 | |||
| Facilitons-nous l'apprentissage de nos stagiaires? | Médecin du Québec | 2016 | 526 | 333 | |||
| A trainee in the office for a month: what are the challenges for the new clinical teacher? | WONCA 2016 | 2016 | 458 | 52 | |||
| Optimiser l'usage des cartes conceptuelles dans l'apprentissage par problèmes (APP)dans le cursus préclinique : le point de vue des enseignants | Pédagogie médicale | 2016 | 577 | 266 | |||
| Troisième Conférence internationale de Montréal sur le raisonnement clinique : une pluralité de perspectives pour des enjeux partagés | Pédagogie médicale | 2016 | 528 | 218 | |||
| Superviser l'apprentissage des gestes techniques | Médecin du Québec | 2016 | 585 | 1,037 | |||
| Exploring a New Simulation Approach to Improve Clinical Reasoning Teaching and Assessment: Randomized Trial Protocol | JMIR research protocols | 2016 | 576 | 378 | |||
| Impact of the primary care curriculum and its teaching formats on medical students' perception of primary care: a cross-sectional study | BMC family practice | 2016 | 772 | 247 | |||
| Beliefs, identities and educational practice: a Q methodology study of general practice supervisors | Education for primary care | 2015 | 567 | 381 | |||
| Comment le clinicien enseignant peut-il agir sur le professionnalisme de ses stagiaires? | Médecin du Québec | 2015 | 523 | 8 | |||
| En pratique médicale, pas de compétences sans une bonne organisation des connaissances! | Médecin du Québec | 2015 | 459 | 0 | |||
| Remediation plans in family medicine residency | Canadian family physician | 2015 | 441 | 0 | |||
| L'évaluation sommative | Médecin du Québec | 2015 | 617 | 483 | |||
| Clinicien enseignant en cabinet médical: méthodes d'enseignement | Primary care | 2015 | 636 | 19 | |||
| Using script theory to cultivate illness script formation and clinical reasoning in health professions education | Canadian medical education journal | 2015 | 534 | 219 | |||
| Soutenir le raisonnement clinique des stagiaires, faire expliciter et expliciter | Médecin du Québec | 2014 | 1,073 | 921 | |||
| L'évalutation formative, pourquoi et comment? | Médecin du Québec | 2014 | 492 | 160 | |||
| Développement professoral, hier, aujourd'hui et demain: pédagogie médicale. Guide AMEE no 36 | Pédagogie médicale | 2014 | 540 | 270 | |||
| Le raisonnement clinique de l'infirmière | Perspective infirmière | 2014 | 1,740 | 6,900 | |||
| Comment évaluer la compétence des stagiaires en milieu clinique? | Médecin du Québec | 2014 | 521 | 1,067 | |||
| Comment mieux aider les médecins de la relève à assumer des responsabilités de gestion ? | Pédagogie médicale | 2014 | 575 | 257 | |||
| "Ils sont carrément incurables" : comment les métaphores des cliniciens enseignants révèlent leur malaise dans la gestion des difficultés de raisonnement clinique de leurs internes | Pédagogie médicale | 2013 | 444 | 165 | |||
| Remediation for struggling learners: putting an end to "more of the same" | Medical education | 2013 | 432 | 556 | |||
| Clinical reasoning difficulties: a taxonomy for clinical teachers | Medical teacher | 2013 | 513 | 514 | |||
| Clinical reasining; where do we stand on identifying and remediating difficulties? | Medical education and health professions | 2013 | 432 | 353 | |||
| L'approche par compétences lubie pédagogique ou réel progrès ? | Médecin du Québec | 2013 | 439 | 459 | |||
| Des analogies entre le raisonnement médical et l'évaluation formative | Revue française de linguistique appliquée | 2013 | 475 | 328 | |||
| Pouvons-nous encore faire progresser le raisonnement clinique à l'étape de l'assistanat? | Louvain médical | 2013 | 397 | 198 | |||
| Les difficultés de raisonnement clinique à l'étape du traitement et du raffinement des hypothèses : la fermeture prématurée | Pédagogie médicale | 2012 | 373 | 110 | |||
| La supervision directe, mais pourquoi ? | Médecin du Québec | 2012 | 433 | 150 | |||
| Protest? then What? : how economic globalization creates a social double bind and a mental health epidemic in the west worker population | International journal of business and social science | 2012 | 429 | 116 | |||
| Clinical reasoning processes : unraveling complexity through graphical representation | Medical education | 2012 | 570 | 757 | |||
| L'admission au programme de résidence en médecine familiale | Médecin du Québec | 2012 | 266 | 62 | |||
| Enseigner la médecine familiale : exposer les résidents à ce qui est utile | Médecin du Québec | 2012 | 353 | 129 | |||
| Les difficultés de raisonnement clinique à l'étape de l'élaboration d'un portrait global de la situation clinique | Pédagogie médicale | 2012 | 365 | 479 | |||
| Les difficultés de raisonnement clinique à l'étape du raffinement et du traitement des hypothèses : les difficultés de priorisation | Pédagogie médicale | 2012 | 383 | 100 | |||
| Les difficultés de raisonnement clinique à l'étape de l'élaboration du plan d'intervention | Pédagogie médicale | 2012 | 366 | 517 | |||
| Soutenir activement l'apprentissage des résidents | Médecin du Québec | 2012 | 379 | 118 | |||
| What is so difficult about managing clinical reasoning difficulties ? | Medical education | 2012 | 845 | 4 | |||
| Les difficultés de raisonnement clinique à l'étape du recueil initial des données et de la génération d'hypothèses | Pédagogie médicale | 2011 | 461 | 307 | |||
| Un cadre conceptuel pour identifier les problèmes de raisonnement clinique | Pédagogie médicale | 2011 | 404 | 359 | |||
| La création et l'implantation réussie d'un outil de remédiation en résidence de médecine familiale | Canadian family physician | 2011 | 342 | 205 | |||
| Étude exploratoire des perceptions et pratiques de médecins cliniciens enseignants engagés dans une démarche de diagnostic et de remédiation des lacunes du raisonnement clinique | Pédagogie médicale | 2011 | 539 | 281 | |||
| L'identification et la remédiation des difficultés de raisonnement clinique en médecine | 2011 | 549 | 524 | ||||
| Dans la tête de la Docteure L. : « autopsie » d'une décision | Médecin du Québec | 2010 | 351 | 90 | |||
| Supervision of clinical reasoning : methods and a tool to support and promote clinical reasoning | Canadian family physician | 2010 | 355 | 150 | |||
| Clinicien et superviseur… même combat! | Médecin du Québec | 2010 | 506 | 350 | |||
| Raisonnement clinique et décision médicale | Médecin du Québec | 2010 | 358 | 875 |
