Scientific article
OA Policy
French

Interventions verbales des formateurs lors des entretiens de stage : entre l'évaluation formative et certificative

Published inPhronesis, vol. 6, no. 4, p. 22-32
Publication date2017
Abstract

Cet article s'intéresse aux interventions verbales des formateurs lors des entretiens de stage et se focalise sur les thématiques reflétant les préoccupations des enseignants en formation. L'analyse des entretiens à visée formative et certificative a pour but d'étudier l'influence de ces deux modes d'évaluation sur le développement des échanges entre les trois partenaires. Notre démarche méthodologique qualitative et interprétative utilise des catégories dérivées de l'analyse du discours. Nos résultats montrent une variété d'interventions des formateurs lors des entretiens permettant d'établir et de soutenir les espaces de réflexion et de questionnement de la pratique enseignante. Ils mettent également en évidence les diverses façons possibles d'accompagner les stagiaires dans le passage vers le monde professionnel. Abstract : This paper's subject is the mentoring and guidance of prospective teachers during practicums' interviews. It analyses the verbal interventions of educators regarding the topics initiated by prospective teachers that represent the trainee's issues. We study these elements during formative and summative assessments in order to highlight the impact of these two assessment modes on the dialogues development. Our qualitative and interpretative methodology is based on discourse analysis categories. Our results show the variety of educators' interventions during the interviews that allow to create and to maintain space for reflective analysis and questioning concerning the teacher praxis. They highlight as well different possible ways of mentoring and support facilitating trainees' professional integration.

Keywords
  • Formation d'enseignants
  • Interventions verbales
  • Formateurs
  • Évaluation formative et certificative
  • Mentoring
  • Verbal intervention
  • Teacher educators
  • Assessment
  • Teacher training
Citation (ISO format)
TOMINSKA CONTE, Edyta, DOBROWOLSKA, Dominika, BALSLEV, Kristine. Interventions verbales des formateurs lors des entretiens de stage : entre l’évaluation formative et certificative. In: Phronesis, 2017, vol. 6, n° 4, p. 22–32. doi: 10.7202/1043978ar
Main files (1)
Article (Published version)
accessLevelPublic
Identifiers
ISSN of the journal1925-4873
523views
191downloads

Technical informations

Creation05/04/2018 13:59:00
First validation05/04/2018 13:59:00
Update time15/03/2023 13:08:15
Status update15/03/2023 13:08:15
Last indexation03/10/2024 00:12:02
All rights reserved by Archive ouverte UNIGE and the University of GenevaunigeBlack