UNIGE document Scientific Article
previous document  unige:103737  next document
add to browser collection
Title

Interventions verbales des formateurs lors des entretiens de stage : entre l’évaluation formative et certificative

Authors
Published in Phronesis. 2017, vol. 6, no. 4, p. 22-32
Abstract Cet article s’intéresse aux interventions verbales des formateurs lors des entretiens de stage et se focalise sur les thématiques reflétant les préoccupations des enseignants en formation. L’analyse des entretiens à visée formative et certificative a pour but d’étudier l’influence de ces deux modes d’évaluation sur le développement des échanges entre les trois partenaires. Notre démarche méthodologique qualitative et interprétative utilise des catégories dérivées de l’analyse du discours. Nos résultats montrent une variété d’interventions des formateurs lors des entretiens permettant d’établir et de soutenir les espaces de réflexion et de questionnement de la pratique enseignante. Ils mettent également en évidence les diverses façons possibles d’accompagner les stagiaires dans le passage vers le monde professionnel. Abstract : This paper’s subject is the mentoring and guidance of prospective teachers during practicums’ interviews. It analyses the verbal interventions of educators regarding the topics initiated by prospective teachers that represent the trainee’s issues. We study these elements during formative and summative assessments in order to highlight the impact of these two assessment modes on the dialogues development. Our qualitative and interpretative methodology is based on discourse analysis categories. Our results show the variety of educators’ interventions during the interviews that allow to create and to maintain space for reflective analysis and questioning concerning the teacher praxis. They highlight as well different possible ways of mentoring and support facilitating trainees’ professional integration.
Keywords Formation d’enseignantsInterventions verbalesFormateursÉvaluation formative et certificativeMentoringVerbal interventionTeacher educatorsAssessmentTeacher training
Identifiers
Full text
Article (Published version) (362 Kb) - public document Free access
Structures
Research group Théories, actions, langages et savoirs en formation à l'enseignement (TALES)
Citation
(ISO format)
TOMINSKA CONTE, Edyta, DOBROWOLSKA, Dominika, BALSLEV, Kristine. Interventions verbales des formateurs lors des entretiens de stage : entre l’évaluation formative et certificative. In: Phronesis, 2017, vol. 6, n° 4, p. 22-32. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:103737

66 hits

6 downloads

Update

Deposited on : 2018-04-23

Export document
Format :
Citation style :