UNIGE document Doctoral Thesis
previous document  unige:56052  next document
add to browser collection
Title

Writing to share, sharing to learn: technology-enhanced learning activities to foster professional development in initial vocational education

Author
Director
Defense Thèse de doctorat : Univ. Genève, 2015 - FPSE 598 - 2015/04/14
Abstract La formation professionnelle initiale demande aux apprentis de s’engager simultanément dans deux contextes d’apprentissage : l’école et le stage. Cette recherche analyse la mise en place d’un scénario pédagogique utilisant l’écriture et la collaboration médiatisée, pour articuler les connaissances acquises dans ces deux contextes. Le scénario vise à associer les effets cognitifs dérivant de l’écriture, tels que l’abstraction et la création de connaissances, avec une collaboration apportant réflexion et prise de recul par rapport à l’expérience personnelle. Trois études empiriques ont montrés un effet positif de ces activités sur la connaissance déclarative des apprentis, ainsi que sur leur sentiment d’efficacité personnelle. L’analyse qualitative des interactions montre que les apprentis sont capables de fournir des commentaires riches et élaborés, mais on plus de difficulté à intégrer ce commentaire dans leur réflexion. Ces résultats confirment le potentiel de l’écriture et de la collaboration médiatisée dans l'articulation école-stage.
Abstract Vocational education requires apprentices to simultaneously engage in two learning environments: school and workplace. This research analyses the implementation of a computer-supported pedagogical scenario including writing and peer-collaboration as mediating instructional tools to articulate the knowledge acquired in these two settings. This scenario aims at combining the cognitive effects derived from the writing activity, such as abstraction and knowledge construction, with the reflection and shift of focus away from personal experience offered by collaborating with others. Three empirical studies showed that such activities can have a beneficial impact on apprentices’ declarative competence acquisition, and can improve their self-efficacy beliefs (especially for 1st year students). Qualitative analyses of peer-comments brought to the identification of the characteristics of constructive interactions and highlighted a positive engagement of the participants, particularly in the collaborative task. These results indicate the interesting potential of computer-supported writing and peer-collaboration in the vocational context.
Keywords Technology-enhanced learningVocational education and trainingVETWorkplace learningWritingCollaborationCSCLCollaborative writingPeer-commentPeer-feedbackWiki
Identifiers
URN: urn:nbn:ch:unige-560522
Note Résume en Anglais et Français
Full text
Thesis (3.2 MB) - public document Free access
Structures
Research group Technologies de formation et d'apprentissage (TECFA)
Project State Secretariat for Education, Research and Innovation SERI - Grant BB.2009.0173
Citation
(ISO format)
ORTOLEVA, Giulia. Writing to share, sharing to learn: technology-enhanced learning activities to foster professional development in initial vocational education. Université de Genève. Thèse, 2015. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:56052

322 hits

167 downloads

Update

Deposited on : 2015-05-06

Export document
Format :
Citation style :