UNIGE document Doctoral Thesis
previous document  unige:34604  next document
add to browser collection
Title

Corporate social responsibility rating agencies’ influence and contribution to the standardization and institutionalization of the Corporate Social Responsibility field

Author
Directors
Dibiaggio, Ludovic
Defense Thèse de doctorat : Univ. Genève, 2013 - SES 816 - 2013/10/01
Abstract The present Ph.D. thesis addresses the role of CSR rating agencies in the institutionalization and standardization of the CSR field. Chapter 1 investigates the idea of fields, which form around issues, and describes the roles of various stakeholders in structuring, shaping, and legitimating of the emerging CSR field. Chapter 2 theorizes the multilevel institutional dynamics of CSR standardization by focusing on the case of CSR rating agencies. The findings make a threefold contribution to the study of organizational standardization and CSR by shedding light on the ways in which environmental, social and governance issues are materialized and translated into figures used by market actors, describing the three core tensions faced by CSR rating agencies at each level of analysis, and bridging CSR standardization dynamics across levels of analysis. Chapter 3 explores the consolidation of the CSR rating industry and provides a detailed examination of the motivations and impacts of consolidation.
Abstract La présente thèse de doctorat porte sur le rôle des agences de notation extra-financière dans l'institutionnalisation et la normalisation du champ de la RSE. Le chapitre 1 étudie la notion des champs, qui se forme autour de questions et décrit les rôles des différentes parties prenantes dans la structuration, la mise en forme, ainsi que la légitimation du champ émergent de la RSE. Le chapitre 2 théorise la dynamique institutionnelle de la normalisation de RSE à plusieurs niveaux en se concentrant sur le cas des agences de notation extra-financière. Les résultats apportent une contribution en trois volets sur l'étude de la normalisation de l'organisation et de la RSE. L’accent est tout d’abord mis sur la façon dont les questions environnementales, sociales et de gouvernance sont matérialisées et traduit en chiffres utilisés par les acteurs du marché. Puis, il décrit les trois tensions fondamentales rencontrées par les agences de notation extra-financière à chaque niveau d'analyse. Enfin, il comble la dynamique de standardisation de la RSE entre les différents niveaux d'analyse. Le chapitre 3 explore la consolidation de l'industrie de la notation RSE et fournit un examen détaillé des motivations et des impacts de la consolidation.
Keywords Corporate social responsibility (CSR)CSR rating agenciesInstitutional theoryInstitutional entrepreneursStakeholder theoryMultilevel analysisStandardizationTensionsConsolidation
Identifiers
URN: urn:nbn:ch:unige-346041
Full text
Thesis (1.4 MB) - document accessible for UNIGE members only Limited access to UNIGE
Structures
Citation
(ISO format)
AVETISYAN, Emma. Corporate social responsibility rating agencies’ influence and contribution to the standardization and institutionalization of the Corporate Social Responsibility field. Université de Genève. Thèse, 2013. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:34604

398 hits

15 downloads

Update

Deposited on : 2014-03-05

Export document
Format :
Citation style :