en
Proceedings chapter
Open access
French

Lien entre mathématiques et physique dans l'enseignement secondaire : un problème de profession ? L'exemple des vecteurs

Published inDiffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d'action, Editors A. Bronner, M. Larguier, M. Artaud, M. Bosch, Y. Chevallard, G. Cirade et C. Ladage, p. 289-306
Presented at Uzès _ France, 31 oct-2 nov 2007
PublisherMontpellier : IUFM
Collection
  • Apports de la théorie anthropologique du didactique; 2
Publication date2010
Abstract

This paper issued from a doctorate in process deals with the relation between mathematics and physics about vectors / forces-velocity and translation / movement of translation. In the framework of TAD we address the issue at the level of a problem of the profession. We first give a brief account of the evolution of the teaching of vector in mathematics and physics since the end of 19th century in France. Then we give some elements of the institutional and personal relation of teachers of both subjects to the objects at stake in our study

Keywords
  • Didactique des mathématiques
  • Histoire de l'enseignement
  • Histoire des mathématqiue
  • Théorie anthropologique du didactique
  • Vecteurs
  • Grandeurs physique vectorielles
Citation (ISO format)
BA, Cissé, DORIER, Jean-Luc. Lien entre mathématiques et physique dans l’enseignement secondaire : un problème de profession ? L’exemple des vecteurs. In: Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action. Uzès _ France. Montpellier : IUFM, 2010. p. 289–306. (Apports de la théorie anthropologique du didactique)
Main files (1)
Proceedings chapter
accessLevelPublic
Identifiers
  • PID : unige:16581
ISBN978-2-9537146-0-9
785views
340downloads

Technical informations

Creation07/04/2011 3:54:00 PM
First validation07/04/2011 3:54:00 PM
Update time03/14/2023 4:52:48 PM
Status update03/14/2023 4:52:48 PM
Last indexation05/02/2024 11:58:24 AM
All rights reserved by Archive ouverte UNIGE and the University of GenevaunigeBlack