Proceedings chapter
OA Policy
French

Lien entre mathématiques et physique dans l'enseignement secondaire : un problème de profession ? L'exemple des vecteurs

Presented atUzès _ France, 31 oct-2 nov 2007
Published inA. Bronner, M. Larguier, M. Artaud, M. Bosch, Y. Chevallard, G. Cirade et C. Ladage (Ed.), Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d'action, p. 289-306
PublisherMontpellier : IUFM
Collection
  • Apports de la théorie anthropologique du didactique; 2
Publication date2010
Abstract

This paper issued from a doctorate in process deals with the relation between mathematics and physics about vectors / forces-velocity and translation / movement of translation. In the framework of TAD we address the issue at the level of a problem of the profession. We first give a brief account of the evolution of the teaching of vector in mathematics and physics since the end of 19th century in France. Then we give some elements of the institutional and personal relation of teachers of both subjects to the objects at stake in our study

Keywords
  • Didactique des mathématiques
  • Histoire de l'enseignement
  • Histoire des mathématqiue
  • Théorie anthropologique du didactique
  • Vecteurs
  • Grandeurs physique vectorielles
Citation (ISO format)
BA, Cissé, DORIER, Jean-Luc. Lien entre mathématiques et physique dans l’enseignement secondaire : un problème de profession ? L’exemple des vecteurs. In: Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action. A. Bronner, M. Larguier, M. Artaud, M. Bosch, Y. Chevallard, G. Cirade et C. Ladage (Ed.). Uzès _ France. Montpellier : IUFM, 2010. p. 289–306. (Apports de la théorie anthropologique du didactique)
Main files (1)
Proceedings chapter
accessLevelPublic
Identifiers
  • PID : unige:16581
ISBN978-2-9537146-0-9
835views
384downloads

Technical informations

Creation04/07/2011 17:54:00
First validation04/07/2011 17:54:00
Update time14/03/2023 17:52:48
Status update14/03/2023 17:52:48
Last indexation29/10/2024 19:14:37
All rights reserved by Archive ouverte UNIGE and the University of GenevaunigeBlack