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Title

Fiction and imagination: on the importance of the creative process in understanding the nature of fiction and related puzzles

Author
Director
Defense Thèse de doctorat : Univ. Genève, 2012 - L. 762 - 2012/10/26
Abstract The first goal of this thesis is to propose a satisfying philosophical theory on the nature of fiction, which can account for our ordinary way of making the distinction between fictional and nonfictional works. Although it is tempting to understand fiction simply as the opposite of truth or reality, I show that such views are too simplistic. According to my view, the distinction between fiction and nonfiction lies in the way they are created and evaluated. While nonfiction is constrained by fidelity to facts, fiction is constrained by internal coherence. The importance of internal coherence for fictionality can in turn explain some cases of imaginative resistance – cases where we cannot or will not imagine something, even if this thing is only fictional. Finally, I try to defend some methodological constraints for framing the debate about the nature of our affective reactions to fiction.
Abstract Le but principal de cette thèse est de proposer une théorie philosophique satisfaisante de la nature de la fiction, qui puisse expliquer la distinction que nous faisons ordinairement entre oeuvres fictionnelles et nonfictionnelles. Bien qu'il soit tentant de comprendre la notion de fiction comme opposée à la vérité ou à la réalité, je montre que ces conceptions sont trop simplistes. Selon la théorie défendue dans la thèse, c'est la manière dont les oeuvres ont été créées et sont évaluées qui donne la clef de la distinction entre fiction et nonfiction. Alors que la nonfiction est contrainte par l'idéal de fidelité au faits, la fiction est contrainte par la notion de cohérence interne. L'importance de cette notion de cohérence interne pour la fictionalité explique à son tour certains cas de résistance imaginative - des cas dans lesquels nous refusons ou sommes incapables d'imaginer une chose, même si celle-ci est seulement fictionnelle. Finalement, la thèse met en avant des contraintes méthodologiques importantes à respecter pour mener le débat concernant la nature de nos réactions affectives à la fiction.
Keywords FictionNonfictionThe nature of fictionImaginationMake-believeCreationConstraints on creationImaginative resistanceEmotionsThe paradox of fiction
Identifiers
URN: urn:nbn:ch:unige-265589
Full text
Thesis (3.2 MB) - document accessible for UNIGE members only Limited access to UNIGE
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Citation
(ISO format)
GARCIA, Amanda Ludmilla. Fiction and imagination: on the importance of the creative process in understanding the nature of fiction and related puzzles. Université de Genève. Thèse, 2012. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:26558

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Deposited on : 2013-03-04

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