UNIGE document Chapitre d'actes
previous document  unige:107133  next document
add to browser collection
Title

Les enjeux de la pédagogie du projet urbain : entre la décomplexification des territorialités et processus et l’importance d’une philosophie de l’enseignement

Author
Published in Deboudt P., Bosredon P., et al. Actes du colloque des 20èmes rencontres internationales en urbanisme de l'APERAU. Lille, France - 20-22 juin 2018 - Lille: Université de Lille. 2018, p. 232-235
Abstract Abstract: Graduate urban planning programs are becoming more and more oriented towards professional practice while relying on workshops as the pedagogical device of choice. This communication questions the teaching challenges that come along with the studio-workshop: how to untangle territorial realities and processes in a pedagogical perspective and how to enable the right timing to develop project design processes and strategies by the learners. Two pedagogical experiences (respectively based on the University of Geneva and Keio University) illustrate how teaching philosophies deal with these workshop challenges. The first one enables students to develop their own project strategies and visions while the second one understands project teaching as a learning process of a given and recognizable design approach.
Keywords UrbanismePédagogieProjet urbain
Identifiers
ISBN: 978-2-9522970-2-8
Full text
Proceedings chapter (Published version) (6 MB) - document accessible for UNIGE members only Limited access to UNIGE
Structures
Research group Pôle/Institut Gouvernance de l'environnement et développement territorial (PI-GEDT)
Citation
(ISO format)
ALONSO PROVENCIO, Marta. Les enjeux de la pédagogie du projet urbain : entre la décomplexification des territorialités et processus et l’importance d’une philosophie de l’enseignement. In: Deboudt P., Bosredon P., et al. (Ed.). Actes du colloque des 20èmes rencontres internationales en urbanisme de l'APERAU. Lille, France. Lille : Université de Lille, 2018. p. 232-235. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:107133

19 hits

1 download

Update

Deposited on : 2018-08-17

Export document
Format :
Citation style :