« S'ouvrir sur l'extérieur » : une réforme saisie par les professionnels d'un centre éducatif fermé
Contributeurs/tricesFrauenfelder, Arnaud; Bugnon, Géraldine ; Nada, Eva Alice
Publié dansEspaces et sociétés, vol. 162, p. 111-126
Date de publication2015
Résumé
Mots-clés
- Centre éducatif fermé
- Liens entre intérieur et extérieur
- suisse
- Sociologie des professions
- Justice pénale des mineurs
RemarqueRésumé en anglais:Over the last decades, in Switzerland as well as in other European countries, the uprising of imprisonment issues has gained importance among policy responses to address juvenile delinquency. This uprising of penal confinement is followed up by a movement in apparent contradiction : juvenile detention centers have to show more dignity as well as more firmness in the treatment of juvenile offenders. The question of the relationships between the domestic world of confinement and the external world is at the heart of this reform. This paper is an on-the-ground account on the ways this question is experienced by professionals working in a juvenile detention center highlighting their forms of compliance, appropriation and resistance.
Citation (format ISO)
FRAUENFELDER, Arnaud, BUGNON, Géraldine, NADA, Eva Alice. « S’ouvrir sur l’extérieur » : une réforme saisie par les professionnels d’un centre éducatif fermé. In: Espaces et sociétés, 2015, vol. 162, p. 111–126.
Fichiers principaux (2)
Article (Accepted version)
Article (Published version)
Identifiants
- PID : unige:77463
ISSN du journal0014-0481